هدف پژوهش حاضر تحلیل تاثیر شبکههای کسب وکار بر مزیت رقابتی پایدار با توجه به متغیرهای میانجی و تعدیل گر در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری کشور است.
به
هر حال، کاستیهای تیوریهای مزیت رقابتی سبب جهت گیریهای جدید شده
است، بهطوری که در حال حاضر، تیوری مزیت رقابتی به ترکیب دیدگاهها و
توجه به هر دو عنصر درونی و بیرونی برای موفقیت بنگاه تاکید میکنند.
نتایج مقاله حاضر برای تمایز میان مفاهیم مزیت نسبی، مطلق و رقابتی، و همچنین بررسی نظری مزیت رقابتی دارای اهمیت است.
با
توجه به مبانی نظری مدیریت استراتژیک و نیز مدیریت استراتژیک بازاریابی،
سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزیت رقابتی میتوان تبیین کرد.
نگرش اول
منابع و قابلیتهای سازمانی، نگرش دوم منابع و قابلیتهای محیطی و نگرش سوم
منابع و ارتباطات بین سازمانی وسنرژی حاصل از آن را بهعنوان منبع مزیت
رقابتی بیان میکنند.
هر کدام از این نظریات، از زاویهای به موضوع مزیت رقابتی
نگریستهاند و تفاوت اصلی آنها ناشی از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به
نحوی که نظریه مزیت رقابتی بر مبنای ویژگیهای سازمان صنعتی( نظریه محیطی)
با تاکید بر اهمیت عوامل ساختاری صنعت و موقعیت سازمان در بازار، مرزهای
صنعت را مبنای تحلیل و قلمرو رقابت تلقی میکند.
از یک سوی، جهانیشدن
بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصههای ملی به سطح جهانی و از سوی دیگر،
عدم وجود چارچوب نظری جامع در رابطه با مزیت رقابتی، ضرورت تلفیق نگرشهای
موجود و ارایه یک مدل جامع را با تاکید بر تحلیل رقابت در سطح جهانی بیش از
پیش آشکار میکند که در این راستا، تحقیق حاضر با درک خلا تیوریک موجود و
با استفاده از مبانی نظری موجود، درصدد ارایه یک مدل عمومی جامع در رابطه
با مزیت رقابتی است.
مدل
مفهومی تحقیق حاضر، مشتمل بر قابلیتهای محیطی، قابلیتهای سازمانی،
قابلیتهای ارتباطی وشبکهای، و هوشمندی رقابتی است و صنعت خودرو بهعنوان
جامعه آماری برای جمعآوری اطلاعات میدانی و تست مدل انتخاب شده است.
مزیت رقابتی به عنوان توانایی در رویارویی و غلبه بر رقابت تعریف میشود.
معمولا
با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکافهای موجود
میتوان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد.
شرکتها هنگامیکه ویژگیهای بهتری نسبت به رقبا کسب میکنند، در واقع مرزی برای رقابتشان ایجاد میکنند.
منبع : مقاله مزیت رقابتی